V-ati intrebat, desigur, macar o data cine l-a “inventat” pe Mos Craciun. Cei mai multi considera ca acesta este creatia companiei americane Coca Cola. Personajul Mos Craciun a luat nastere prin contopirea mai multor personaje si reprezinta, in functie de cultura fiecarui popor, intruchiparea sfantului creștin Nicolae din Myra si, de asemenea, a unor figuri mitologice pagane, precum zeul scandinav Odin sau batranul Ded Moroz din folclorul ruso-slav, ori cu un personaj mitologic pe nume Claus, un batran ursuz si avar.
Odin era zeitatea suprema in culturile nordice și germanice, pana in momentul trecerii la crestinism. Acesta era numit in literatura scandinava “Síðskeggr “ sau “Langbarðr”, adica “barba lunga” si era descris in fruntea unei mari armate, zburand in vazduh pe un cal cu opt picioare, Sleipnir, capabil sa parcurga distante mari intr-un timp foarte scurt. Se considera ca aceasta a fost sursa de inspiratie pentru renii Mosului. Legendele spun ca cei mici obisnuiau sa isi umple cizmele cu morcovi, paie și zahar, hrana pentru Slepnir, iar Odin recompensa generozitatea copiilor inlocuind alimentele cu cadouri sau dulciuri.
Acest obicei a supraviețuit pana în ziua de azi, mai ales în nordul și vestul Europei si, dupa convertirea la crestinism a devenit asociat cu Sfantul Nicolae. Mai mult decat atât, in scrisoarea trimisa de Mos Craciun copiilor, prin care isi anunta sosirea, el le cere si un morcov pentru renul Rudolf.
Bradul de Craciun apartine tot culturii germanice di epoca pagana, iar traditia s-a pastrat pana in zilelel noastre.